|
|
|
BREZJE U PROŠLOSTI
(OD NAJSTARIJIH
ZAPISA DO GROFOVA FEŠTETIĆ)
Prvi pisani
povijesni izvori o Međimurju datiraju s početka XIII. stoljeća. Tu se nalaze
i podaci o plemstvu koje je uživalo feudalne posjede. Najveće posjede i moć
imala je njemačka velikaška obitelj Buzald – Hahold. Godine
1350. Međimurje darovnicom dolazi u vlasništvo nekadašnjih erdeljskih
vojvoda Lackovića i postaje jedinstvenim feudalnim posjedom. Gospodar
Međimurja od sada je sjedio u palači čakovečke tvrđave. U Međimurje dolaze
pavlini koji grade crkvu i samostan u Šenkovcu. Veliki broj sitnog plemstva,
koje je držalo manje posjede i prava, izravno je ovisilo o njemu. U XV.
stoljeću i prvoj polovici XVI. stoljeća Međimurjem vladaju obitelji grofova
Celjskih i Ernušta. Godine 1546. Nikola Zrinski Sigetski
dobiva Međimurje od tadašnjeg kralja Ferdinanda Habsburškog za zasluge u
borbi protiv Turaka. Zbog teških općih uvjeta života te najneposrednije
opasnosti od Turaka Zrinski su gotovo vojnički organizirali život u
Međimurju. U vremenu od 1638. do 1720. godine Čakovečko vlastelinstvo
(Međimurje) preuzima češka grofovska obitelj Althan. Od tog vremena
Međimurje je upravno podređeno Mađarskoj (Zaladska županija). Iz popisa
zaplijenjene imovine Petra Zrinskog 1670. godine spominje se i
selo
Brezje
(Urbarialia, fasciculus 3. broj 7.).
Iz XVII. stoljeća (22. veljače
1672.) sačuvan je popis sitnog plemstva. Plemstvo se navodi prema mjestu
stanovanja (posjeda) te su prema veličini posjeda navedene njihove vojničke
obveze. Plemić Stjepan Horvat ili Bubmilovich iz Brezja davao
je dva konjanika. Međimursko se sitno plemstvo uglavnom bavilo
poljoprivredom, odnosno gospodarilo na svojim malim imanjima. Sredinom XIX.
stoljeća počinju se baviti i trgovinom. Od sitnog plemstva u Brezju se
spominju plemići Cinderi, Horvat i Trajber.
CINDERI (CZINDERDE NAGYTAD) su plemići koji su u
Hrvatsku došli iz mađarske županije Somogy. Prvi se u Međimurju spominje
1613. godine Ignacije Cinderi kao posjednik u Slakovcu. Godine 1718.
braća Juraj, Ivan i Pavao drže brojne posjede u
Međimurju – u Črečanu, Nedelišću, Stanetincu, Dragoslavcu, Pernjaku,
Lopatincu, Malom Pretetincu, Slakovcu, Bračovcu, Lohovčaku,
Brezju i Vukanovcu. Plemići HORVAT
(HORVATH) su staro hrvatsko plemstvo. Gotovo je nemoguće
utvrditi kada su došli u Međimurje. Braća Juraj i Ivan Horvat
prvi se puta spominju 1623. godine kao vlastelini u Turčišću. U XVII.
stoljeću obitelj ima posjede u Prelogu,
Brezju,
Novakovcu, Gardinovcu, Palovcu, Gornjem Mihaljevcu, Subotici i Donjem
Pustakovcu. Tijekom XVIII. i XIX. stoljeća znatno su proširili svoje
posjede. U glavnoj skupštini plemstva Zaladske županije spominje se 6.
listopada 1769. godine plemić FRANJO TRAJBER (TRAIBER),
posjednik u
Brezju.
Čakovečko vlastelinstvo
1791. godine kupuje grof Juraj Feštetić od Tolne (za tadašnju ogromnu
svotu od 1,6 milijuna forinti). Grofovi Feštetić bili su posljednji feudalni
gospodari Čakovečkog vlastelinstva. Godine 1923. grof Eugen Feštetić
prodao je Čakovečko vlastelinstvo konzorciju ''Slavonija d.d.''
iz Zagreba. Grofovski putovi vodili su kroz Brezje do Zvjerinjaka.
Stariji ljudi još se sjećaju priča svojih baka i mama o trenutku prolaska
grofovskih kočija kroz Brezje. Prema podacima iz 1802. godine u
Brezju je bilo 55 žitelja i svi su bili kmetovi grofa Jurja
Feštetića.
Zanimljiv (i danas poučan) dio
prošlosti čini 1761. godina kada kraljica Marija Terezija
izdaje naredbu po kojoj se kažnjavaju psovači. Seljak se kažnjava za psovku
stavljanjem u klade, a ženska osoba dobiva 12 udaraca korbačem. Ako bi tko
poslije prve kazne ponovno psovao treba ga drugi put kazniti težom kaznom i
većim mukama, a okorjela psovača se kažnjava smrtnom kaznom! Kazna se
izvršava na javnom mjestu za opomenu onima koji su prisutni kod
izvršenja kazne. Kraljičina naredba protiv psovke ima se svuda razglasiti da
bi se zao običaj psovanja Boga, Majke Božje i svetaca uklonio iz naroda ''na
vekšu hvalu i diku Božju.''
PROŠLOST BREZJA U
ABECEDI
Prve
automobile
u Brezju su imali Stjepan Škrobar i Mirko Fic. Prvi traktor imao je Stjepan
Škrobar.
Bicikl
su početkom tridesetih godina imali samo imućniji ljudi. Tada su bicikli
bili najčešće njemačke proizvodnje. Tih godina bicikle su imali Franjo
Toplek i Mijo Šafarić. Bicikl se čuvao na razne načine: kod dolaska bilo je
obvezno detaljno čišćenje (što su radila djeca), bicikl se nije posuđivao i
vozio ga je samo vlasnik, preko blata bicikl se nosio i koristio samo za
posebne prigode (odlazak na sud, na svetu misu...). Nakon drugog svjetskog
rata bilo je nešto više bicikala. Jedna njemačka jedinica s našeg područja
sastojala se od vojnika-biciklista. Kad je rat završio u Brezju je ostao
jedan od tih bicikala na kojemu se mnoga djeca naučila voziti. Kako nije
bilo gume za bicikle ljudi su se snalazili na razne načine – iz ostataka
automobilskih guma radila se guma za bicikl, neki su čak umjesto gume
koristili špagu.
U vrijeme mađarske okupacije
Brezje
je imalo naziv NYIRESZFALVA.
Mađari su jednostavno Brezje preimenovali prema botaničkom nazivu (nyrfa-breza,
falu-selo). Prema pričanju, Brezje je dobilo svoj naziv zbog mnogih
breza koje su se nalazile na današnjem prostoru Brezja. No, danas u Brezju
gotovo nije moguće naći brezu. Granje breza vrlo je elastično i tanko te je
služilo za domaću izradu metli. Breze su dugo bile obrezivane te se
njihov broj drastično smanjio. Slično nazivu Brezje korišten je naziv
cmrekovje.
Broj stanovnika Brezja u
vrijeme Austro-Ugarske monarhije
Godina |
1869. |
1880. |
1890. |
1900. |
1910. |
Broj
stanovnika |
271 |
130 |
147 |
139 |
177 |
Broj stanovnika Brezja u vrijeme
Austro-Ugarske monarhije ne može se sustavno pratiti zbog različitih
metodologija popisa stanovništva. Godine 1857. prvi službeni popis je
napravila hrvatska administracija. Prema tom popisu Brezje je imalo 73
stanovnika.
Broj stanovnika Brezja (1921.
– 2001.)
Godina |
1921. |
1931. |
1948. |
1953. |
1961. |
1971. |
1981. |
1991. |
2001. |
Broj stanovnika |
173 |
181 |
310 |
308 |
363 |
473 |
478 |
680 |
759 |
Godine 1935. u Brezju je 29
domaćinstava, a 1948. je bilo 54 domaćinstva (5.74 stanovnika po
domaćinstvu), godine 1953. bilo je 66 domaćinstava (4.67 stanovnika
po domaćinstvu), godine 1961. bilo je 94 domaćinstva (3.86 stanovnika
po domaćinstvu), dok je 2001. bilo 219
domaćinstva (3.47 stanovnika po domaćinstvu). Godine 1961. bilo je 168 (46%)
poljoprivrednog stanovništva, dok je radnika / službenika bilo 79 (22%).
Danas tek vrlo mali dio stanovnika Brezja živi isključivo od poljoprivrede.
Članovi DVD-a Brezje obavili su
14. kolovoza 1964. godine popis domaćinstva. Popisali su 76
domaćinstva (gazdinstva): Josip Medved, Franjo Vidović, Josip
Štrukelj, Ivan Pleh, Stjepan Vinković, Franjo Pleh, Josip Hren, Franjo
Trupković, Tomo Posedi, Antun Jesen, Mijo Škvorc, Verona Katanec, Pavao
Šafarić, Josip Horvat, Juraj Jalušić, Stjepan Slunjski, Stjepan Trupković,
Ignac Strah, Klara Domjanić, Ivan Šafarić, Marija Perko, Marija Šafarić,
Ivan Perko, Tereza Jalušić, Josip Šafarić, Ivan Crnčec, Ivan Katanec, Tomo
Perko, Josip Hrustek, Franjo Zadravec, Franjo Buhanec, Stjepan Mustač, Eva
Trstenjak, Juraj Trstenjak, Vida Fic, Mijo Fic, Ivan Novak, Blaž Mesarić,
Josip Medlobi, Ivan Vidović, Franjo Klobučarić, Pavao Vidović, Ivan
Hergotić, Franjo Hergotić st, Franjo Hergotić ml, Franjo Toplek, Stjepan
Mihalković, Ivan Toplek, Ivan Šoltić, Kata Vinković, Stjepan Srnec, Gabor
Kamenar, Ivan Turk, Stanko Vučković, Juraj Turk, Petar Treska, Kazimir
Novosel, Franjo Mezga, Ivan Horvat, Martin Petričević, Ivan Gavez, Florijan
Fučec, Valent Domjanić, Josip Pajnogač, Petar Škvorc, Ana Škvorc, Ivan
Medlobi, Antun Novak, Stjepan Barlek, Franjo Barlek, Bara Barlek, Josip
Kovačić, Matija Šafarić, Valent Turk, Mijo Hren i Ivan Hren.
Bubnjar
(bobjar) je služio u prilikama kad je netko želio nešto prodati, kad
se spremao kakav sastanak ili je to bio poziv na radnu akciju. U selu se
bubanj nazivao doboš. Selom bi prošao bubnjar koji je imao svoje
štacije (postaje) na kojima bi pročitao obavijest. Bubnjari su bili
Stjepan Trupković (tijekom mađarske okupacije, bio je i poštar), Juraj Turk,
Blaž Mezga, Vinko Vidović. Poznat je početak svakog oglasa: ''Daje se na
znanje…''.
Bunar
kod stare škole dao je izraditi učo Stjepan Vidačić. Bunar je radio
Viktor Krištofić iz Mačkovca, a njegovi radnici su bili Franjo Zadravec i
Franjo Šafarić.
U organizaciji
Crvenog
križa nakon
drugog svjetskog rata stizali su humanitarni paketi iz Sjedinjenih Američkih
Država koji su sadržavali razne namirnice (osobito čuđenje mnogih tadašnjih
žitelja Brezja izazvala je instant-kava koja je bila u tim paketima). U
narednim godinama u Čakovcu se dobivala odjeća i obuća koja se dijelila
siromašnijima. Određena osoba u selu imala je potrebne lijekove i kapljice u
bijeloj kutiji s crvenim križem (kao seoski doktor). Bolesna osoba
koja je trebala lijek dolazila bi u kuću osobe koja je imala lijekove i
dobivala potrebne doze. Redovito se provodila akcija «Solidarnost na
djelu» u kojoj se prikupljala hrana, odjeća, obuća, novac...
Prijašnje zabave,
čajanke,
održavale su se u vatrogasnom domu. Glavno piće bio je domaći liker (rakija,
ekstrakt) te rakija s medom. Ivan Novosel svirao je na violini, Slavko
Okreša svirao je harmoniku, mladi su plesali. Ponekad su svirali glazbeni
bendovi (Bečkerek, Jorosi, Bangači). Čajanke bi
počinjale oko 17.00 sati i trajale bi najdulje do jedan iza ponoći. Oni koji
bi ostali zadnji popili bi po 1 decilitar likera za nagradu što su najdulje
ostali. Nakon gotovo svake domaće nogometne utakmice organizirana je
''čajanka'', ali samo kao izgovor za izbjegavanje plaćanja trošarina.
Naime, ako bi se nakon utakmice prodavalo vino ili pivo trebalo je imati
ovlaštenje nadležnih, platiti trošarinu na prodaju… Kako bi se to izbjeglo
bile su organizirane čajanke, iako čaja nije bilo.
Čehare
su se odvijale uoči svatova ili kada se nakupilo mnogo perja. Trajale su 3-4
večeri kad se s kokošjih pera mekši dio pera odvajao za jastuke. Kad je
posao bio gotov kod jedne domaćice krenulo se drugoj. Uz ovaj posao redovito
su se pjevale međimurske i crkvene pjesme. Zadnju večer dolazili bi dečki i
harmonikaš.
Početkom
drugog svjetskog rata
na našem području (1941. godina) došlo je do tadašnjeg komunističkog
propagandnog djelovanja i sabotaža. Kako su komunisti izgubili vezu sa
središnjicom u Varaždinu morali su se sami organizirati. Tako je došlo do
važnih sastanaka komunista tijekom svibnja i lipnja 1941. godine u šumi
Zelenbor (između Brezja i Malog Mihaljevca). Donesen je zaključak da se
prikupi što više oružja i otpočne sa sabotažom te pojača politička i
propagandna aktivnost.
Nakon napada Hitlerove Njemačke na
SSSR dana 29. lipnja 1941. na istom mjestu održan je drugi izvanredni
sastanak Partije kojemu su prisustvovali aktivisti iz cijelog
Međimurja. Iskrsavale su parole protiv okupatora, dijelio se propagandni
materijal, sakupljalo se oružje i novčani prilozi, sakrivali ilegalci... Kao
sjećanje na te događaje u šumi Zelenbor podignut je spomenik sa spomen
pločom: ''KOMUNISTI MEĐIMURJA NA POZIV CK KPJ 28. LIPNJA 1941. G. U OVOJ
ŠUMI DONIJELI SU ODLUKU O DIZANJU USTANKA PROTIV OKUPATORA. OO SUB NOR-a
ČAKOVEC, 27.VII.1969. G.'' Prema sjećanju nekih domaćih ljudi sastanci
komunista nisu se održavali u šumi Zelenbor, već u dijelovima šume koji su
bili bliže Starom gradu. No, kako je ta šuma bila u privatnom vlasništvu, a
mjesto sastanaka prilično nedostupno (što bi bilo razumljivo, jer su to bili
tajni sastanci), odlučeno je da se spomenik podigne na dostupnijem mjestu u
državnoj šumi.
Kod
gradnje
kuće
susjedi su međusobno
pomagali jedni drugima. Kuće su se izrađivale od drveta i ilovače (ilovača
se mijesi s pljevom ili smrvljenom slamom, time se premazuje drveni kostur),
a krov je pokrivan slamom (šop, šopice). Za zidanje raznih
nastambi koristila se i sirova (osušena) cigla, a kasnije se počela i peći.
Uz svaku kuću obično se nalazi dvorište u kojem su smještene gospodarske
zgrade (staja, štagalj, spremište, svinjac, kokošinjac, kukuružnjak,
bunar...). Ispred kuće je cvjetnjak (vrčjak). Stare kuće imale su na
pročeljima kuća istaknuti kip sv. Marije.
Grof
Juraj
Feštetić od Tolne (1755.-1819.) kupio je čakovečko vlastelinstvo 1791.
godine. Njegov unuk Juraj Feštetić (1815.-1883.) bio je ministar mađarske
vlade i veliki župan županije Zala. Grof Tasilo Feštetić (1850.-1921.) bio
je kraljevski komornik, uzgajivač konja i lovac. Stariji ljudi još se
sjećaju priča svojih predaka o mnoštvu konja koji su se nalazili u Brezju te
posjetima grofa Starom gradu radi lova i zabave. Uz posljednjeg Feštetića
vezana je zanimljiva priča. Njegova majka dobila je uvjet kad je bila trudna
– ili sin ili neka odlazi. Rodila je kćer. U to vrijeme rodila je i jedna
Ciganka. Preplašena majka dala je zamijeniti djecu. Kad je to dijete odraslo
znatno se razlikovalo od ostalih Feštetića. Feštetići su bili visoki i jaki
ljudi, dok je ovaj Feštetić bio nizak, nerazvijen, tamnije puti. Ostale su
priče kako je mnogo vremena provodio s Ciganima, zabavljao se s njima... Uz
njega je uvijek bio njegov tjelohranitelj, Kovačić. Kovačić i grof bili su
zajedno još od školskih dana. Pitanje je odnosi li se ova priča na grofa
Tasila Feštetića i njegovi ženu (Maria Hamilton, škotska princeza), na kojeg
drugog Feštetića ili je cijela priča u narodu izmišljena zbog izgleda grofa
koji je često viđen u Brezju.
Grob neznanog vojnika
nalazi se u šumi Zelenbor. O ovom grobu postoji nekoliko priča. Taj je
vojnik poginuo 1945. godine kad je II. svjetski rat bio pri kraju. Prema
jednoj priči taj vojnik je Bugar, a prema drugoj to je njemački vojnik
podrijetlom iz Slavonije koji je poginuo prilikom povlačenja njemačkih snaga
pred partizanima. Grob su održavali domaći ljudi u sjećanje na svoje
najmilije koji se nisu vratili iz rata. Tu je bio zabijen križ na kojem je
pisalo Antun Novak.
Imena
ljudi su kroz govor promijenjena. Tako kada netko spomene Štefa ili Iveka
zna se na koga se to odnosi (Stjepan, Ivan). Postoji niz primjera: Rozina –
Rozalija, Mica – Marija, Kata – Katarina, Franca – Franciska, Julika –
Julijana, Janči / Ivo – Ivan, Naci – Ignac, Laci – Ladislav, Tonč / Toni -
Antun, Joška / Joža – Josip, Feri / Franc – Franjo, Pero – Petar, Drago –
Dragutin, Vlado – Vladimir, Rudi – Rudolf, Pavel – Pavao, Miška – Mijo,
Gusti - Gustav...
Jabučnica
(jabučno vino) je bila piće koje se nekada pilo svakodnevno.
Nabrane jabuke tukle su se batima (tukare), tako dobivene jabuke
stavljale su se u prešu gdje su se tiskale. Dobiveni sok se
spremao i služio je za piće. Na sličan način dobivala se hruškovnica,
piće dobiveno iz krušaka, koje se pilo samo na svadbama. Za vađenje pića iz
bačava služile su tikvice jer su gumene cijevi ili staklene tikvice
bile nedostupne i preskupe. Kako su tadašnje mađarske i jugoslavenske vlasti
zabranjivale ili raznim nametima onemogućavale razvoj vinove loze jabučnica
je bila najraširenije piće.
Javna (općinska) mlaka
bila je nedaleko od nogometnog igrališta. Održavala se iz više razloga –
voda je služila u slučaju požara, kod napajanja domaćih životinja, u njoj se
namakala konoplja (iz koje su se nakon sušenja tkali razni predmeti potrebni
u domaćinstvu).
Katarina Varga r. Košir
iz Brezja u
dvadeset i šestoj godini ustrijeljena je 07. svibnja 1918. u
Macincu. ''Nju je nevolja prisilila da nešto graha ponese u slovensku
Štajersku radi prodaje, ali na granici Gornjeg Međimurja vojnik stražar iz
puške ju je iznenada ubio.'' (V. Kapun: Međimurje 1918.).
Međimurje je bilo na međi austrijskog i mađarskog dijela monarhije. Iako je
to bila jedna država, granica je bila strogo čuvana zbog čega je svoj život
izgubila i nesretna djevojka.
Krčma
je bila kod Kazimir Novosela.
Kad se
kruh
nije pekao kod kuće zbog nedostatka brašna (nakon završetka rata žito je
oduzimala vlast, dok je tek manji dio ili ništa ostajalo vlasniku) trebalo
je ustajati oko tri ujutro i odlaziti do pekare kod današnje I.
osnovne škole u Čakovcu. Nakon rata potrepštine su se dobivale na kartice
(npr. na jednu karticu dobio se 1kg šećera, 4 kg brašna), uzimalo se meso
dobiveno klanjem životinja, kod vršidbe se uzimalo žito (ostajalo bi tek 120
kg po osobi)... Vladala je nestašica. Tek je početkom poslijeratnog
desetljeća došlo do blagog poboljšanja kad se mogao kupiti kruh ili meso
(ako je netko bio voljan ili primoran čekati u dugim, dugim redovima). Loša
situacija uvjetovala je odlazak mnogih mladih ljudi u inozemstvo u potrazi
za boljim životom. Masovni odlasci bili su u šezdesetim godinama. Zbog
zabrane izlaska iz tadašnje Jugoslavije pojedinci su izgubili živote u želji
za dostojanstvenijim životom.
Lan
i konoplja
su biljke od kojih su se izrađivali odjevni i ukrasni predmeti. Lan se sijao
u jesen ili u proljeće, kada se sijala i konoplja. Sijalo se gusto tako da
lan bude što tanji. Lan je dozrijevao prije konoplje. S lana se obijalo
sjeme jer je uvijek bilo dobro prodavano. Konoplja se čupala sredinom
kolovoza. Lan i konoplja vozili su se na močenje (javna, općinska mlaka u
Brezju). Nakon 6-8 dana močenja vadili su ih i sušili na suncu, a dobro
osušene tukli stupom. Drveni i tvrdi dijelovi bi otpali. Nakon obrade ostane
fino vlakno.
Lončarske jame
je naziv za
područje između Ksajpe i Slakovca (''Međimurski lončari nabavljali bi
glinu iz tzv. ''lončarskih jama'', najčešće u onima kraj Hlapičine,
Brezja ili Mihovljana.'' Franjo Cimerman: ''Obrt u
Međimurju''). Lončari iz Čakovca, Šenkovca, Zagorja, Prekmurja i drugih
krajeva vadili su na ovom području kvalitetnu glinu za svoje lončarske
proizvode. Kod brezovskih lončarskih jama dogodila se i tragedija u kojoj je
život izgubio Stjepan Škvorc. Kako su jame bile vrlo duboke, a nije se
radila gotovo nikakva zaštita, na Stjepana Škvorca se urušila zemlja dok je
radio u jami. Kada je bio iskopan više mu nije bilo spasa. Nakon drugog
svjetskog rata na području lončarskih jama bilo je mnogo križeva. Ne zna se
točno što se tu dogodilo, ali zna se da je na tom području bilo puno
partizana, pa se može pretpostaviti što se dogodilo u tom dijelu šume.
Kao
lopta
je često služila mekana repa, dlake koje su dobivene češljanjem krava i
umotane zajedno, mjehuri životinja koji su obrađeni na određen način i
popunjeni raznim materijalima, slama umotana u najlonske čarape... Zanimljiv
je način kako se moglo stići do prave lopte – učenici određene škole na
krumpirovim poljima morali su naći zlaticu (štetnika kojeg u to vrijeme
gotovo nije bilo). Ako bi se kojem učeniku posrećilo, i on bi pronašao
zlaticu, njegova škola bi dobila pravu loptu.
Luščare,
kao i čehare, bile su dio zajedničkog rada ljudi i susjedske pomoći (još se
međusobno pomagalo kod iskapanja krumpira, branja grožđa, siječe
kukuruzinja...). Nakon branja cijelog kukuruza on se dopremio u dvorište te
ga je trebalo oluščiti. Pjesme i ples su bile stalne pratilje ovakvih
poslova i druženja (npr. Josip Hren je svirao tamburicu, Ivan Šafarić
citre). Onaj tko bi pronašao sedam crvenih kukuruza mogao bi kući (ali to
nitko nikad nije našao). Luščije (komušine) koje je skinuto s klipa
kukuruza služilo bi za izradu cekera. Nakon što se komušine osušilo
odvajalo se samo mekano i bijelo. Pribor potreban za pletenje sastoji se od
''modle'' (drveni model unutrašnjosti cekera koji će se oplitati),
čavlića koji se pričvršćuju na ''modlu'' i služe za oslonac komušinu
prilikom oplitanja te ''hakla'' (metalni duguljasti klin pomoću kojeg
se oblikovano komušine prepliće).
U vrijeme
mađarske vlasti
tijekom drugog svjetskog rata bile su zabranjene hazardne igre (kartanje) i
duhan (koji je kriomice uzgajan u kukuruzu). Kako su zabranjene stvari
najslađe mađarski stražari su često znali zateći mlade kako krše navedene
propise. Zbog toga su mađarski stražari (sa sjedištem u Nedelišću)
kažnjavali neposlušne – osoba zatečena u prekršaju morala je kleknuti na oba
koljena s tabanima okrenutima prema gore. Bolni udarci zbog neposluha padali
su na tabane. Nije teško zamisliti kako je bilo hodati nakon ovakve
odgojne mjere. Osim hazardnih igara i duhana bilo je zabranjeno i
galamiti u večernjim satima. Jedne večeri grupa brezovske djece učila je u
školi mađarske pjesme. Kad su se vraćali iz škole pokušali su utvrditi
gradivo – zapjevali su hodajući kroz selo. Susret s mađarskim stražarima
(koje je pozvao birov – seoski starješina) zasigurno im je ostao u
sjećanju – dobili su takve packe (udarce palicom po rukama) da tjedan
dana nisu mogli držati nož da bi odrezali kruh. U vrijeme mađarske okupacije
u školi se govorilo mađarskim jezikom, na školi je bi natpis na mađarskom
Škola Brezje (Iskola Nyireszfalva). U školi su djeca bila darovana za
dan sv. Nikole bombonima, figuricama… Dan u školi započinjao je i završavao
molitvom na mađarskom jeziku. Brezovski mladići bili su primorani
priključiti se mađarskoj vojsci (leventi, leventaši). Nekoliko
grupa otišlo je na bojište preko Lendave u Njemačku. Leventi su nedjeljom
imali vježbe u Brezju, a za njih je služena i misa na mađarskom jeziku.
Mladići koji nisu htjeli u vojsku bili su proganjani, a neki su ubijeni u
samom Brezju od strane mađarskih žandara. Tijekom rata osim neprestanog
nadlijetanja aviona na područje Brezja pale su tri bombe (jedna je pala u
dvorište Antuna Trstenjaka i oštetila kuću).
Mnogi mladići iz Brezja bili su u mađarskoj
vojsci tijekom drugog
svjetskog rata
(drugi red, treći -
Ivan Crnčec
iz Brezja)
Kada se spustio
mrak
u kući se uz svjetlo petrolejke ili svijeće šivalo, radili su se cekeri.
Na bijeli su se stolnjak (plahtu, zavjesu) pomoću konaca u boji našivavali
razni ukrasi. Kad je bilo dosta posla ili su se oči umorile pjevale su se
pobožne pjesme. Muškarci su vrijeme često koristili za kartaške igre. Bilo
je uobičajno da se ljudi međusobno posjećuju, razmjenjuju obavijesti i
zanimljivosti, razgovaraju o raznim temama…
Nabijare
su jedan od zaboravljenih poslova. Kako su podovi kuća bili zemljani često
ih je trebalo poravnavati, utvrđivati. Tomu su služili batovi pomoću kojih
se ravnala zemlja, tj. stvarao ravniji pod u kući. Zemljani pod često se
ličio žutom zemljom kako bi pod bio ljepši.
Napredak
Brezja
najuočljiviji je početkom sedamdesetih godina kada je MZ Brezje uspjela
prekategorizacijom putova asfaltirati dio tih putova. U to vrijeme
postavljeni su i betonski električni stupovi što je bila novina u cijelom
Međimurju jer su električni stupovi do tada bili drveni (elektrifikacija
Brezja napravljena je 1953. godine, napravljena je velika proslava). Danas
je problem što se vodovodne cijevi nalaze uglavnom ispod asfalta pa kad dođe
do poremećaja u opskrbi vodom prvo treba razbijati asfalt.
Noćna straža
obilazila je selo tijekom noći (obično do ponoći). Noćni stražari bili su
sami mještani s točno određenim rasporedom. Noćni stražari obilazili su selo
radi moguće vatre, krađa, ali i tijekom kriznih razdoblja u zemlji ili
svijetu.
Običaji
i vjerovanja većinom su vezani uz crkveni kalendar (Valentinovo, Uskrs,
Badnjak, Božić…) , kao i svi ostali događaji u životu koji su usko vezani uz
crkvu (rođenje, prva pričest, sveta potvrda, vjenčanje…). Žene su rađale kod
kuće, u selu je postojala babica koja je obavljala porođaj. Dijete su na
krštenje nosili kuma i babica u bogato ukrašenom jastuku,
roditelji su ostajali kod kuće. Kad se dijete vraćalo s krštenja pred
vratima su čekali roditelji. Kuma je tri puta pitala:''Kaj želite, Židova
ili kršćana?'', a roditelji su tri puta odgovarali:''Kršćana.''.
Prilikom prve pričesti uz prvopričesnika su bili roditelji i
krsni kumovi. Djevojčice su bile u bijelim haljinama, a dječaci u crnim ili
plavim odijelima. Na svetu potvrdu firmanici su
dolazili s kumovima koji su prema tradiciji svojim štićenicima kupovali
odjeću (bez skupocjenih darova kao danas). Djevojke su imale bijele bluze i
crne haljine, a dečki crna odijela. Svi ovi događaji bili su popraćeni
proslavama. Vjenčanje je događaj u kojem je sudjelovalo cijelo
selo. Svatovi su se sakupljali kod mladenke i mladenca. Dvorišta su bila
okićena. Kod mladenca su se sakupljali njegovi gosti, kod mladenke njeni
gosti. Svatovi koji su se sakupili kod mladenca krenuli su k mladenki. Tu su
gosti dobili kitice (kitice je spričavala podsnehalja),
napravljena je zajednička fotografija. Svi zajedno krenuli su u župnu crkvu.
Mladenac je stajao s desne strane, mladenka s lijeve te zajedno dolaze do
oltara. Prilikom povratka kući svatovi su davali svima koje bi sreli vino i
kolače. Nakon vjenčanja slijedilo je dvodnevno slavlje. Prvi dan svatovi su
kod mladenca, ako on odlazi za zeta, tj. kod mladenke, ako ona odlazi za
snahu. Svatove vodi starešina. Podsnehalja i kuma su
pripremale bidre (kolač, kao svatovska torta), to je bio običan
dizani kolač, ali je bio ukrašen raznim ukrasima (cvijeće od posebnog
papira…). S bidrama se plesalo. U ponoć na svadbu dolaze maškare,
veselje i ples dobivaju novi zamah. Nakon svadbe osoba koja je došla u novi
dom (snaha ili zet) nije smjela sedam dana kući. Dani koji su izravno
povezani s crkvenim blagdanima imali su posebno mjesto u životu ljudi.
Na Badnjak (bdijeti) sve je bilo u znaku rođenja
malog Isusa. Kitio se bor (krispan, Betlehem), pod bor su se
stavljali zipka s Isusom, Josip, Marija, ovčice, jabuke, pšenica… Kad je sve
bilo gotovo do ponoćke pjevane su Božićne pjesme. Soba je bila okićena, pod
stol se stavljala slama (tu su se igrala djeca), na stol je stavljeno zrnje
graha i kukuruza te slama koja je složena u obliku križa. Na sve to stavio
se stolnjak. U kutu je bilo raspelo oko kojeg je stavljen vijenac. Na
Božić cijela obitelj odlazi na svetu misu. Božić je jedan od
najvećih blagdana, na taj dan nisu se smjeli pospremati kreveti, prati
posuđe, ne odlazi se u goste. Uz Božić najveći blagdan je Uskrs.
Tijekom Velikog tjedna (Veliki četvrtak, petak i subota) se ne radi, obvezna
je ispovijed uoči Uskrsa. Na Veliki petak i Veliku subotu priprema se
vuzmenka koja se zapali prije ponoći. Na sam Uskrs ništa se ne smije
raditi. Za Uskrs cijela obitelj je bila kod kuće i svi su zajedno odlazili
na svetu misu. Hrana se nosi na blagoslov (obojena jaja, šunka, hren, kruh),
po povratku cijela obitelj jede blagoslovljeno jelo. Ostaci hrane se ne
bacaju, a još k tome jako treba paziti da mrvice ne padnu na pod. Sve što
ostane od blagoslovljene hrane baca se u oganj. Na Cvjetnicu
na svetu misu se donosi cvijeće (puške). Blagoslovljeno cvijeće djeca
su bacala na krov štale, koliko puta puška padne dolje toliko
puta će se izgubiti krave u šumi. Cvijeće je moralo ostati na krovu. Na
dan svetog Nikole selo su u večernjm satima obišli sv. Nikola i
Krampus. Imali su razna pomagala (zvonce, lanac) kojima su ružili.
Kad bi došli u kuću pitali su djecu znaju li se križati i moliti. Djeca su
se križala i molila, za to su dobili jabuke, cukure. Ako se netko
nije znao prekrižiti ili moliti dobio bi šibom od Krampusa ''batine''.
Na fašnik selom su hodale maškare, organizirala se zabava,
presudilo se fašniku za sve loše što se dogodilo tijekom protekle
godine. Na dan svetog Martina mošt postaje mlado vino, mnoge
zabave organizirane su baš na martinje. Na Valentinovo
ftičeki se ženijo. Peku se ftičkovi kolači (kolači od dizanog
tijesta, s gornja strane napravi se urez u obliku ptičjeg otiska). Tako
pripremljeni kolači stavljaju se pod prozore, šljive, jabuke… Kad se djeca
ujutro probude sakupljaju te kolačece. Na dan Svih Svetih
okite se grobovi te se moli za duševno blaženstvo pokojnika. Vezano uz
crkveni kalendar postoje i mnoga vjerovanja izrečena u uzrečicima:
''Sveta Kata – sneg na vrata.'', ''Sveti Matija leda zbija, kad ga
nema on ga sprema.'', ''Na Svećnicu, ako sunce sveti, onda bu
još saka rupa puna snega.''…
Imena
obrtnika
iz Brezja koji se nalaze na popisu Udruženja obrtnika (od 1968. do 1996.
Franjo Cimerman: ''Obrt u Međimurju''): Igor Bilić (ugostitelj),
Branko Brezovec (autolimar), Franjo Buhanec (vršač), Ivan Conjar
(ugostitelj), Srećko Crnčec (rad građevinskim strojem), Goran Fatović
(ugostitelj), Mirko Fic (limar), Ivica Gabrić (soboslikar), Ruža Hergotić
(videoteka), Antun Korpar (rad građevinskim strojem), Dragutin Kurunić
(taksi vozač), Dragutin Kurunić (autoprijevoznik), Dorien Leiner (trgovačka
djelatnost), Anđela Marčec (frizerka), Slavko Medlobi (keramičar), Julijana
Nagrajsalović (slastičarka), Ferdinand Petek (rad građevinskim strojem),
Stjepan Pleh (zidar i fasader), Stjepan Posedi (zidar i fasader), Ivan Strah
(izrada zidnih satova), Ivan Šafarić, (obućar, osoba koja je niz godina
obuvala brezovske nogometaše), Ivan Škrobar (ugostitelj), Mladen Šopar
(autoelektričar), Josip Trstenjak (obućar), Ivan Trupković (poliester
galanterija), Josip Turk (vulkanizer), Stjepan Vinković (tesar).
Obuće
je bilo malo
pa se često čekalo kada bi jedna djeca stigla iz škole kako bi druga mogla
krenuti u školu u toj istoj obući. Ljudi su najčešće hodali bosi (i prema
njihovim tvrdnjama tada su bili kao djeca puno zdraviji od današnje djece).
Odjeća
se mijenjala vrlo rijetko. Nakon drugog svjetskog rata nije bilo tekstila,
dobivao se tek na ''jedinice''. Kako se tekstil dobivao na metre žene
su često glumile trudnice kad bi išle po tekstil kako bi dobile više. Iz
tako dobivenog tekstila nakon šivanja dobivena odjeća nosila se samo za
svečane prigode ( samo na svetu misu, tj. k meši i sl.). Brašno se u
dućane dobivalo u tekstilnim vrećama, pa su takve vreće također služile za
izradu odjeće (Josip Kovačić koji je radio u dućanu dijelio je takve vreće
siromašnijima u selu). Odjeća se prala u kadama, voda se donosila iz
zdenaca (bunara), odjeća se riplala ili se kuhala u loncu na
pećnici (opkuhavaje). Detergenti iz prošlog vremena: ''Plavi
radion'', ''Albus'', ''Pere sam''.
Zgrada
osnovne
škole
dovršena je u potpunosti 1954. godine (prema nekim izvorima 1952.). Staru
školu gradili su sami Brezovčani u radnim akcijama. Gotovo iz svake kuće
došlo bi nekoliko ljudi tako da je škola izgrađena zajedničkim radom svih
Brezovčana. Ciglu, koja je bila potrebna kod gradnje, izrađivali su sami
Brezovčani u nedjelju kod ciglane u Šenkovcu. Sami su kopali zemlju (na
današnjem putu za Ksajpu koji prolazi pored ciglane), dok im je ciglana
osigurala sve potrebno za proizvodnju cigle uz nadzor potrebnog stručnog
osoblja. Cigla se dovozila u kolima koje su vukle krave. Predsjednik
školskog odbora i voditelj gospodarstva bio je Josip Medlobi. Glavni zidar
bio je Franjo Hergotić. Nastava u Brezju je ukinuta 1967. zbog manjka djece.
Najduži učiteljski staž u Brezju imao je učo
Stjepan Vidačić koji je stigao
iz škole u Štrukovcu godine 1954. Bio je učitelj i upravitelj škole. Pomoć u
nabavci školskog materijala pružao mu je Franjo Horvat. Radio je u
kombiniranim razredima ponekad i s više od sto polaznika. Katarina Gabrić je
učiteljica koja je ostala do zatvaranja škole. Kao učiteljice kratko vrijeme
su radile Anica Vučić (otišla u Mali Mihaljevec) i učiteljica Klara
Topolovec.
Godine 1942. mađarska vlast
osnovala je školu u Brezju u kući obitelji Katanec (danas Brezje, k. br.
121) gdje je kao školska učionica služila velika prostorija u kući (kuća je
bila duga 17m). Prije te godine djeca iz Brezja su pohađala škole u Šenkovcu
(današnja zgrada općine) i Lopatincu (današnja pošta). Učitelj u Brezju u
vrijeme mađarske vlasti bio je Lacknar Kalman, radio je u
kombiniranim odjeljenjima. Nakon nekog vremena on je premješten u Legrad. Do
kraja rata tu je radila učiteljica-studentica s Učiteljske škole u Čakovcu
Angela Sitar. Nakon rata ona odlazi na daljnji studij. U vrijeme
poslije rata učitelji se često mijenjaju. Godine 1945./46. organiziran je
tečaj za djecu koja su školu završila u vrijeme mađarske okupacije
(predmeti: hrvatski jezik, povijest, zemljopis). Tijekom rata i neposredno
nakon rata u Brezju se promijenilo više učitelja (spominju se još Janosz
Malnar, Anđela Šinko, Stanislav Bajs, Julija Horvat, Anđela Hranjec).
Iz Spomenice OŠ Sv. Juraj
na Bregu saznaje se da je Luka Horvat iz Brezja bio godine 1926. u školskom
odboru škole.
- 1965. u Brezju postoje
kombinirana odjeljenja od tri prva razreda
- 1966./67. kombinirano
odjeljenje prvog i drugog razreda od 25 učenika
Škola u Brezju, 1946. god.
Gradnja škole u Brezju
Platežni nalog
iz 1945. godine:
Mesni N.O. Sveti Juraj na Brego Vanjski
Broj 877/1945
Dne 21. Kolovoza 1945.
Predmet: Naplata Modreg Galica.
Platežni nalog
Franjevačkom Samostanu u
Čakovcu.
Poziva se gornji naslov Da
odmah isplati Podignotug. Modreg galica
kod Medlobi Ivana u Brezju 28
jula 1945
21 Kilo po ceni od 26. dinara
koji iznosi 546. dinara.
Slovom Pet stotina Četrdeset
Šest dinarov.
Ako gornji naslov odmah
neisplati Rečeno Svoto smatra se Saboterom
Proti Državnom Dobro ibiti če
Pozvani na odgovornost.
Ito putem pošte ili Venceljera.
Napomenuti je ito Daje galic
podignuti za Zasad Breg.
Smrt Fašizmu Sloboda Narodu!
Tajnik.
Pretsjednik.
|
Pogrebna kola
bila su smještena u posebnoj prostoriji u sklopu vatrogasnog doma. Mrtvac je
bio smješten u lijesu kod kuće, u ruke mu je stavljen molitvenik. Bio je
okružen svijećama i vijencima (od plastičnog cvijeća). Svećenik je vršio
obrede kod kuće. Nakon molitve za pokojnika pogrebna povorka hodala je od
kuće do župne crkve. Mrtvi se unosio u crkvu gdje je bila misa zadušnica.
Nakon mise svi su išli do groblja u Lopatincu prateći pogrebna kola. Ako bi
umrlo mladić ili mlada djevojka za lijesom se nosio ''oprek''
(pretrgnuta svijeća kao znak prerano završenog života). Mrtvom mladiću na
pogreb bi došlo nekoliko djevojaka u bjelini noseći buket cvijeća. Ako je
mrtvac bio jednu noć kod kuće organizirano je bdijenje (verestovanje)
Kad je u Lopatincu napravljena mrtvačnica pogrebna kola više nisu imala
svrhu pa su rastavljena.
Svakodnevni
pozdrav
bio je ''Falen bodi Jezuš Kristuš'', ''Falen Isus i Marija''
na što se odgovara ''Na se veke''. Istim pozdravom
započinjalo je i pismo. Kad bi prolazila starija osoba mlađi su morali stati
i nakloniti se u znak poštovanja. Tijekom mađarske okupacije Međimurja
pozdravljalo se na mađarskom jeziku.
Ako bi kome trebao
prijevoz
za to su bili spremni Juraj Turk ili Ivan Šoltić koji su svojim drvenim
kolima i konjima prevozili ugljen, cement, drva...
Proštenje
se u Brezju slavi u znak štovanja Srca Isusova i Marijina. Na taj dan
osobita pažnja je bila posvećena kapelici koja je bila bogato okićena
cvijećem i zelenilom. Djevojke iz sela znale su više dana po šumi tražiti
što više zelenila kako bi kapelica bila što uređenija. Zabave su se
održavale na otvorenom u dvorištu Josipa Horvata ili Luke Horvata. Starost
same kapelice nije poznata. Tijekom obnove kapelice krajem osamdesetih
godina prošlog stoljeća nigdje nije pronađen zapis o starosti kapelice.
Vladimir Kalšan u knjizi ''Iz vjerskog života'' piše: ''Kapela Srca Isusova.
Kapela je bez datacije. Građena je oko 1900. godine. Ima otvoreni toranj
kroz koji se ulazi u kapelu. Obnovljena je. Okoliš je dobro uređen.'' Neke pjesme (''Popevka od imena Jezuša'' prema zapisu
Marije Petričević iz Pleškovca, oko 1920.) i litanije s brezovskih proštenja
mogu se čuti vrlo rijetko:
POPEVKA OD IMENA
JEZUŠA |
1)
Slatko ime Jezuševo, slajšega na svetu ne, ober slasti se med vero
blažen kojte zadobi. |
6)
Isti krali i cesari ime ovo zoveju,
i se vojske, poglavari ž njim se dičit moreju. |
2)
Vjutro, večer, vsako vuru koji te zazivaju, tak
na duši i na telu pomoći spoznavaju. |
7)
Zato dragi kršćeniki ki vu polju poslujeju, s
teškim trudom po vročini verno težakujete... |
3) Ali
na gori, ali na vodi, ali junaki f taboru, ali
koji po putu hodi naj mu na pameti bo... |
8) Naj
prvič u ime Jezuš vu jutro zazovite, blagoslovno
i mirovno posel svoj sprevodite. |
4)
Slatko ime Jezušovo bude ga pomagalo vu žalosti i
budnosti bude ga veselilo. |
9) Kad
nam dojde smertna vura, pehara prežuhkoga daj
zazovi duša grešna slatko ime Jezuša. |
5) To
je ono lepo ime koga vragi plaše se, a grešnika
rado prime, koji z grehi pomiri se. |
10)
Ime Jezuš i Marija bode nam pomagalo, stoga sveta
vura v nebo bode nas sprevajalo. |
LITANIJE OD PRESVETOGA
IMENA JEZUŠEVOGA |
Gospone, smiluj se !
Kristuš, smiluj se !
Gospone, smiluj se !
Jezuš Kristuš, posluhni nas !
Jezuš Kristuš, usliši nas !
Otec Bog nebeski –
smiluj nam se !
Sin Bog odkupitelj sveta –
smiluj se nam !
Sveti Duh Bog –
smiluj se nam !
Sveto Trojstvo jedan Bog –
smiluj se nam !
Jezuš, sin Boga živoga,
Jezuš, sin Marije device,
Jezuš presveti,
Jezuš prezmožni,
Jezuš prejaki,
Jezuš prezverženi,
Jezuš preodičeni,
Jezuš preželjni,
Jezuš prečudni,
Jezuš predragi,
Jezuš presladki,
Milostiv nam budi,
oprosti nam o Jezuš !
Milostiv nam budi,
usliši nas o Jezuš !
|
Jezuš preveseli,
Jezuš od sunca jasneši,
Jezuš, od meseca lepši,
Jezuš od zvezd svetleši,
Jezuš, od svega poštovanja
vredni,
Jezuš preugodni,
Jezuš preponizni,
Jezuš preubogi,
Jezuš preposlušni,
Jezuš premudri,
Jezuš, prečisti,
Jezuš, ljubitelj čistoće,
Jezuš ljubitelj mira,
Jezuš zercalo življenja,
Jezuš, zercalo krepostih,
Jezuš, dika lepoga držanja,
Jezuš, zercalo svetosti,
Jezuš, zercalu svršenosti,
Jezuš, ljubitelj dušah,
Jezuš, obramba naša,
Jezuš, otec ubogih,
Jezuš, razveseljitelj
nevoljnih,
Jezuš, kinč vernih,
Jezuš, gjungj dragi,
Jezuš, zvezda morska,
Od svakoga zla,
Od svake pogibelji,
Od serditosti tvoje,
Od zasedanja duha nečistoga,
Od kuge, glada i vojske,
Od prestupljenja zapovedih
tvojih,
Od pripečenja od svakoga zla,
Po utelovljenju tvojem,
Po došestku tvojem,
Po narodjenju tvojem,
Po bolestih tvojih,
Po bičuvanju tvojem,
Po smerti tvojoj,
Po gorestajanju tvojem,
Po veselju tvojem,
Po diki tvojoj,
Po presladki devici, majki
tvojoj,
Po prošnji svih svetih tvojih,
Odgovor na sve stihove:
OSLOBODI NAS
O JEZUŠ !
|
Jezuš, svetlost prava,
Jezuš, mudrost vekivečna,
Jezuš, dobrota neprisežna,
Jezuš, zvelićitlj sveta,
Jezuš, mirnik med Bogom i
ljudmi,
Jezuš, dobar pastir ovac,
Jezuš, premilostivni,
Jezuš pretihi,
Jezuš, ljubav naša,
Jezuš, veselje angelov,
Jezuš, kralj patriarkov,
Jezuš, nadehnitel prorokov,
Jezuš meštar apostolov,
Jezuš, naučitelj evangelistov,
Jezuš, jakost mučenikov,
Jezuš, svetlost spovednikov,
Jezuš, zaručnik devicah,
Jezuš koruna svih svetih,
Odgovor na sve stihove:
SMILUJ SE NAM !
Agnec božji, koj odjimlješ
grehe sveta, oprosti nam o Jezuš !
Agnec božji, koj odjimlješ
grehe sveta, usliši nas o Jezuš !
Agnec božji, koj odjimlješ
grehe sveta, smiluj se nam o Jezuš !
Jezuš Kristuš, posluhni nas !
Jezuš Kristuš, usliši nas !
Gospone smiluj se !
Kristuš smiluj se !
Gospone smiluj se !
Otec naš. |
Unutrašnjost kapelice u Brezju
Kapelica u Brezju
Putovi
su bili zemljani (ljeti prašnjavi, zimi blatnjavi), glavna cesta bila je
šodrana (pošljunčana). Putovi su bili toliko loši (zahvaljujući
drvenim kotačima na kolima i životinjama koje su hodale vukući kola) da je
bilo sasvim normalno hodati kroz dvorišta, a ne putom. Često se dogodilo da
bi netko hodajući blatnjavim putom ostao bez jedne čizme ili cipele – zemlja
je ilovača, mokra postaje vrlo skliska i ljepljiva. Dio današnjih putova
podudara se sa starim, grofovskim putovima kojima se vozio grof Feštetić. Ti
grofovski putovi bili su ravni, vodili su kroz šumu i bili su dobro
održavani i utvrđeni (pošljunčeni sitnim šljunkom koji je bio nabijen u
podlogu tako da se moglo udobno putovati kočijom).
Ruski
vojnici
tijekom rata bili su smješteni u dva šatora u Brezju. Nedaleko od šatora
nalazila se i konjska ambulanta s mnoštvom stradalih životinja. Kada je
Njemačka konačno objavila kapitulaciju u svibnju 1945. godine Rusi su
slavili pucajući iz oružja u zrak, plesom... Franjo Novosel održao je
prigodni govor. Rusi kao ''osloboditelji'' nisu imali obzir prema
Brezovčanima – sve su oduzimali: vino, kokoši, svinje (''Davaj kokošja,
jajčka…''). Osim toga prilikom njihovih posjeta domaćinstvu
lupali su po zemlji je li što zakopano i prikriveno. Ako bi se našlo što
sakriveno slijedile su strašne kazne pa je zato narod često bježao od kuće.
Među prvim aparatima stigao je
radio
koji je posjedovala obitelj Trninović
Snijeg
i zimske ''radosti'' stvarali su velike probleme. Kad se čuo poziv ''Na
sneg, na sneg!'' krenulo se lopatama na čišćenje snijega (po
cesti do pila u Šenkovcu, kroz hrastje...). Odlazak na posao u
zimskim mjesecima bio je posebno tegoban. Pješice je trebalo gaziti po
dubokom snijegu, trebalo ja zaobilaziti zapuhe... Obično su naprijed
išli muškarci koji su ugazili snijeg, a ostali su išli njihovim tragovima.
Posebno sjećanje ostalo je na zimu 1929. godine. Dana 3. veljače 1929.
izmjerena je temperatura zraka od –35.50C. Te zime od hladnoće je
pucalo drveće, smrznute ptice su padale na tlo...
Stari grad u šumi
između Brezja i globetke prilično je nepoznat. Djeca iz osnovne škole u
Brezju (1953.-1967.) često su trčala do Starog grada (tj. mjesta na
kojem je bio Stari grad). Putovi kroz šumu tada su još bili uređeni.
Prema pričanju starijih ljudi taj dio šume su zvali Zvjerinjak. Dio
šume u grofovo vrijeme bio je ograđen i u tom dijelu šume su se nalazile
razne šumske životinje među kojima je bilo najviše srna. Grofovski putovi
kroz Brezje vodili su do Zvjerinjaka. Na kraju tih putova nalazila se
rampa i čuvar koji se brinuo o šumi, divljači te je dočekivao grofa. Grof je
ovamo dolazio na odmor ili u lov. Grofovo sjedište bilo je u čakovečkom
Starom gradu, a kasnije u dvorcu u Pribislavcu. Osim Starog grada i
ograđenog dijela za životinje u šumi se još nalazilo skladište i prostorija
u kojoj je bio čuvar. Pokraj Starog grada nalazila se i osmatračnica
čiji je vidikovac sezao do Čakovca, Nedelišća i Dunjkovca (grofovska
imanja). Nakon što su 1923. grofovi Feštetić prodali svoje imanje u
Međimurju vlasništvo je preuzeo konzorcij ''Slavonija d.d.'' Taj
konzorcij je iskoristio šumsko bogatstvo za eksploataciju drva ili je
prodavao pojedine dijelove. U to doba najviše zainteresiranih kupaca bilo je
iz Pribislavca (Prslavska šuma), Belice, Dekanovca, Domašinca,
Belice, Štefanca, Vularije, Orehovice... Nakon što je vredniji dio drvnog
bogatstva iskorišten ti vlasnici su prodavali svoje parcele za manje novaca
pa te posjede kupuju većinom Brezovčani. Dio šuma je posječen i pretvoren u
gradilišta, dok je tek manji dio šuma ostao. Stari grad je kupio
Pavao Vidović iz Brezja. On je srušio Stari grad i materijal od kojeg
je bio građen iskoristio za gradnju svoje kuće. Tako danas na mjestu
Starog grada nema više nikakvih obilježja prošlih vremena.
Školski pribor
se nosio u rukama ili u cekeru od luščija. Kamenčićem se pisalo na
pločicu, dok su se greške brisale spužvicom. Domaći rad pisao se u posebne
bilježnice, a u bilježnice se pisalo klajbasima. Uz to učenici su se
služili tintom i perom. U klupi je bila rupa u koju se stavljala staklenka s
tintom (tako je bila učvršćena i sigurna da se ne prolije). Postojala su i
udubljena u klupi za pera, olovke.
Šuma
je služila ljudima na mnogo načina: kao izvor drva za zimu ili građu, krave
su bile na ispaši u šumi (svaka ispaša se u grofovskim vremenima morala
otkupiti), lišće se skupljalo za nastel (kao podloga) domaćim
životinjama, žir je bio hrana za svinje... Zbog mnogostruke koristi šume su
se više čuvale te bile puno čistije i prohodnije nego što su danas. U
vrijeme kad su šume još bile grofovske šume su održavali radnici, sve je
bilo čisto, grofovski putovi koji su vodili kroz šumu bili su utvrđeni
sitnim šljunkom. Čišćenje šume bila je obveza. Lugari (Šarić i
Sršan) određivali su što se smije čistiti. Današnje Brezje zauzelo je
mjesto šumama bora, smreke, bukve, graba, jalša... Osobito su se
isticali visoki borovi i veliki hrastovi. Radnici iz Gorskog Kotara (Kranjci)
rušili su hrastove koje su koristili kod izrade pragova za prugu. Oni su
koristili parnu pilanu koja je bila smještena u Brezju.
Među prvima
televizor
u Brezju su imale obitelji Ivana Horvata i Josipa Turka.
Trgovina
u Brezju prije nije bilo. Najbliže su bile prije župne crkve (vlasnik
Stjepan Horvat, tu je bila i krčma), kod starog mlina u Šenkovcu (preko
današnje osnovne škole) te u Lopatincu kod Josipa Kiša. Za razliku od
današnjih trgovina tadašnjim zadrugama mogao se prodavati višak robe
tako da nije bilo problema s prodajom domaćih životinja, voća, povrća,
drvne građe…
Kod
vršidbe
žita
sve se radilo ručno. Kod košnje žita na polju prvi je išao kosac, za njim je
išla žena koja je skupljala žito (nabiralija), zatim se radilo
povresli, dok su posljednji vezali u snopove. Žito se stavljalo u
kružoke (u križ) te se ostavilo 3-4 dana da se osuši na polju. Nakon
toga se kolima pomoću konja ili krava prevozilo s polja kući.
Vršač je bila osoba koja
je uslužno vršila žito – u Brezju je kao vršač radio Franjo
Buhanec. Od 1967. do 1985. on je sa svojom djelatnošću prijavljen kao
obrtnik. Vršalica je bila velika i teška, za vuču su trebale četiri krave.
Kako je ovo parni stroj trebalo je i puno vode. Mehanizam vršalice odvajao
je zrnje od slame i pljeve. Vršalica se prevozila od kuće do kuće. Parni
stroj bio je nepraktičan i za njega je trebalo puno energije. Završetkom
rata bilo je malo pogonskog goriva pa je na zanimljivu ideju došao
Brezovčanin Feliks – on je koristio plin. Putujući raznim krajevima
Feliks je upoznao način rada strojeva pomoću upojnog plina. Pomoću
hermetički zatvorene posude u kojoj su bila smještena kratka, suha drva
izazvano je gorenje bez zraka čiji je produkt bio plin koji je korišten kao
energent u radu strojeva. Neposredno nakon rata Morandiniju je u Šenkovcu
oduzeta ciglana i poljoprivredno dobro te su se na tom imanju pojavili ruski
traktori. Veliki traktori sa željeznim kotačima radili su na petrolej.
Ponekad je neki od tih traktora došao i u Brezje.
Zdenček
je naziv za izvor vode koji se danas nalazi u dvorištu Željka Hergotića. Taj
izvor vode nije služio samo Brezovčanima već i okolnim naseljima, jer kad bi
vladala suša i kad je bilo teško doći do vode zdenček je uvijek bio
izdašan vodom.
Zvonar
zvoni svakog dana u 05.00 sati Marijino pozdravljenje, u podne i u
20.00 sati. Zvoni i kad je netko umro te kad se sprema nevrijeme ili kad je
negdje vatra. Brezovski zvonari: Pavao Šafarić, Ignac Strah, Stjepan Strah.
U
župu
Sveti Juraj na Bregu
pripada i naselje Brezje. Godine 1660. opisuje se župa: «Župna
crkva sv. Jurja u Jezeru ili na vodama (današnji Lopatinec) bijaše zidana i
valjano pokrivena. Nad svetištem je svod, a nad crkvenom lađom liep i
bojadisan strop. U crkvi su tri oltara. Pred sjevernim vratima nalazi se
zidani toranj, u kojemu vise 2 zvona. Župnik Petar Fabri ubire jednaku
štolarinu, kakvu dobiva župnik u Pomorju. Orguljaš Nikola Horvat ne podučaje
dječake, jer ne postoji školska zgrada.« (Rudolf Horvat: ''Poviest
Međimurja''). Godine 1688. župa obuhvaća sela: Brezje, Slakovec,
Dragoslavec, Gornji Mihaljevec, Bogdanovec, Bodlićevo selo, te Velika i Mala
Dubrava, a ima i župljana, koji stanuju po vinorodnim brežuljcima. «U
Lopatincu je sjedište stare župe Sv. Juraj na Briegu, koja se župa nekada
zvala Sveti Juraj na Vodi (ili na Jezeru)… U Lopatincu je god. 1793. ubirao
župnik u ime štolarine ove pristojbe: Za krštenje 15 krajcara (premda je
kralj to zabranio), za ozivanje 3 kr., za vjenčanje 1 for. (a povrh toga 7 i
pol krajcara od svjedoka i podsnehalje), a ''vpelavanje'' rodilje 1 i pol.
Kr., za uzkrsnu izpovied pol kr., za sprovod od kuće do groblja 1 for., a
samo 20 kr. za blagoslov mrtvaca na groblju. Kada župnik o Božiću ''s
križecom'' blagoslivlje kuće svojih župljana, dobiva u svakoj kući 9
krajcara…»
|